MiniCup ja kerhopäivät

Mikkelin pienoisautoilijoiden kerhopäivä on talvikaudella 2016-2017 Otavan koulutilalla koulutilantie 12 50670 Otava keskiviikkoisin kello 18.00 alkaen. Kerhopäivinä radalla ajetaan 1/10 kokoisilla sähköautoilla, jotka soveltuvat sisäkäyttöön eivätkä tee jälkiä radan mattoihin.

Syksykausi on mennyt kerhotoiminnan käynnistyessä ja uusien harrastajien hankkiessa kalustoaan. 

 

 

MiniCup

MiniCup on nimensä mukaisesti mineillä ajettava luokka. Tarkemmin minit ovat Tamiyan minejä, malliltaan joko M05 tai M03, jotka ovat etuvetoisia. 

Tällä hetkellä näyttää siltä, että pääsemme aloittamaan MiniCupin tammikuun aikana. Tarkempi ajankohta selviää myöhemmin.

MiniCuppia tullaan ajamaan aina joka toinen kerhokerta, jotta myös muilla kuin mineillä pääsee radalle.

Cupin sääntöihin voit tutustua täällä.

 

Opas MiniCup harrastuksen aloittamiseksi

Johdanto

Suomessa varsin suureen ja vakiintuneeseen suosioon on noussut kilpailu ja harrastustoiminta radio-ohjattavilla 1/10 skaalan Tamiyan valmistamilla Mini Cooper autoilla. Tämä opas antaa apua ja vinkkejä miten harrastuksen voi aloittaa. Kirjoittaja on aloittelija itsekin ja tämä opas on kirjoitettu omien kokemusten perusteella.

 

Auton hankinta

Harrastuksen kokeilu ei välttämättä vaadi heti auton hankintaa. Esimerkiksi Mikkelin urheiluautoilijoiden pienoisautoilujaostolla on yksi auto varta vasten hankittu sitä varten, että asiasta kiinnostuneet voivat käydä kokeilemassa miltä ajaminen tuntuu.

Auton hankinta tulee kuitenkin eteen pian ja tässä nopea lista välttämättömistä tarpeista:

  • auto, Tamiyan valmistama Mini Cooper noin 130€
  • radiolaitteisto, käytännössä rattiradio, siihen sopiva vastaanotin ja ohjausservo noin 50-500€
  • 7.4V akku ja laturi noin 70-200€

 Näillä pääsee alkuun, kustannukset vaihtelee alimmillaan alle kahdesta sadasta eurosta ylöspäin.

 

Autoja myy ainakin seuraavat liikkeet suomessa:

Toinen tapa hankkia auto on ostaa se käytettynä esimerkiksi rc10.fi sivuston kautta. Ostoilmoituksen avulla sain itse tarjouksen kaikkiaan kymmenestä autosta, eli markkinoilla liikkuu autoja kohtalaisen hyvin. Samalla voi saada myös muut tarpeelliset varusteet.

 

Radiolaitteet

Radiolaitteet on tärkeä osa harrastusta ja huonot/epävarmasti toimivat laitteet on omiaan viemään harrastukselta mielekkyyden. Itselleni on osunut useita toimiviksi luvattuja käytettyjä laitteita mitkä on osoittautunut täysin romuiksi. Oma suositukseni on hankkia ohjain uutena ja mikäli mahdollista suoraan kaupasta. Syy tähän on moninainen, mikäli ei ole täysin varma miten ohjaimesta voi säätää esimerkiksi ohjausvastetta ja renkaiden kääntyvyyttä voi ajaminen radalla olla vähintäänkin haastavaa, varsinkin ilman kunnollisia iskunvaimentajia. Ja vaikka varmasti kaikki muut harrastajat haluaisivat auttaa, kokemuksia ei välttämättä ole kuin tietyistä merkeistä (Sanwa, Futaba).

Kuitenkin aloittaa voi millä tahansa ohjaimella, kunhan se vaan toimii. Yksi tärkein ominaisuus on mahdollisuus rajoittaa kääntösädettä (Dual Rate tai D/R) - kannattaa hankkia ohjain missä tuo ominaisuus on.

Esimerkkejä radiolaitteista:

 

Akku ja laturi

Minit on siitä kiitollisia radio-ohjattavia, että ne eivät tarvitse erityisen tehokkaita akkuja. Nykyään käytännössä kaikki harrastajat käyttävät Li-Po akkuja niiden keveyden ja hyvän kapasiteetin vuoksi. Li-Po akut vaativat niille erityisesti tehdyn laturin. Toimivaksi akkumalliksi on osoittautunut Gens Acen 2400mAh ja 4000mAh

Tärkeää on huomioida että akku sopii fyysisesti autoon ja että se on ns. Hard Case akku. Edellämainittu sopiii M03 runkoon, sekä M05 runkoon missä on soikea paikka ns. Pötkö akulle. M05 mallin rungosta on saatavilla versio mihin käy suorakaiteen mallinen akku.

 

 

Viritys ja ajettavuuden parantaminen

Aloitin itse 10 vuotta vanhalla ”kaappiin unohtuneella” täysin vakiolla autolla missä oli vielä mekaaninen nopeudensäädin ja tikkuradio. Vaikka autolla oli mahdollista ajaa se ei ollut kovinkaan nautinnollista. Vertailukelpoinen kierrosaika oli noin 20s vanhalla ni-cd akulla. Uudet akut ja rattiradio monsteriautosta paransi kierrosajat jo 15s tuntumaan, mutta ajaminen oli vaikeaa huonon pidon vuoksi. Tamiyan valmistamat slicksit ja 3racingin öljyiskarit paransi kierrosajan jo 13,7s. Vertailuna olkoon samalla radalla touring auton (eli täysiverinen nelivetoinen hiilikuitualustainen kilpa-auto) ajama 10s kierros, ei se Mini niin hidas ole kuin voisi kuvitella. Mineillä tällä radalla on nähty parhaimmillaan 12,6s kierrosaika... 

 

 

Yhteenveto

Minit tarjoaa erittäin hyvää viihdettä ja sopivan tasaista kilpailua mikä on varmasti suuren suosion syy. Tässä vielä linkkejä mistä löytyy ratoja/seuroja sekä vinkkejä.

Kerhokisat:

http://kerhokisat.fi/Mini-Classic/

Sisäratoja:

http://rc10.fi/index.php?topic=86715.0

Niksinurkka:

http://rc10.fi/index.php?topic=50131.0

http://raumrc.net/index.php?topic=504.0